فلسفه ى لقب (قائم) و (منتظر) براى حضرت مهدى علیه السلام

فلسفه ى لقب (قائم) و (منتظر) براى حضرت مهدى علیه السلام

صقر بن ابى دلف از امام جواد علیه السلام روایت مى کند که فرمود: امام و جانشین پس از من ، فرزندم على خواهد بود، فرمان او فرمان من ، سخن او سخن من و اطاعت و پیروى از او، اطاعت و پیروى از من است ، و امام و خلیفه پس از او فرزندش حسن خواهد بود، فرمان او فرمان پدر او است ، سخن او سخن پدرش و اطاعت و پیروى از او، اطاعت و پیروى از پدرش ‍ مى باشد.
امام علیه السلام لحظاتى سکوت اختیار کرد، به او گفتم : اى فرزند رسول خدا! امام پس از حسن چه کسى خواهد بود؟
امام جواد با شنیدن این سخن ، به شدت گریست ، و آنگاه فرمود: پس از حسن ، فرزند او که قیام کننده ى به حق و مورد انتظار مردم است ، امام مسلمانان و دوازدهمین جانشین رسول خدا خواهد بود.
عرض کردم : چرا به آن حضرت ، (قائم ) گفته مى شود؟
فرمود: زیرا آن حضرت پس از فراموش شدن نام و یادش در میان مردم ، و ارتداد بسیارى از پیروان امامت و ولایت وى ، و فاصله گرفتن از کیش و مذهب تشیع ، قیام و ظهور مى کند.
گفتم : چرا به او(منتظر) مى گویند؟
فرمود: زیرا غیبت او طولانى مى شود، و زمان ظهور وى به درازا خواهد کشید، پس مؤمنان با اخلاص منتظر ظهور او باقى خواهند ماند، و صاحبان روحیه ى شک و تردید، وجود او را انگار مى کنند، و منکران امامت وى ، نام و یادش را به استهزإ و سخره خواهند گرفت ، و گروهى دروغ گو، زمان ظهور و قیام وى را تعیین مى کنند، و گروهى دیگر به جهت تعجیل در زمان ظهور وى ، خود را به هلاکت و نابودى مى کشانند، و فقط مسلمانان با اخلاص و پیروان ثابت قدم ، اهل نجات و سعادت خواهند بود. ۱
امام جواد علیه السلام به عبدالعظیم حسنى پیرامون اوصاف حضرت مهدى علیه السلام فرمود: او (مهدى علیه السلام ) کسى است که در عصر غیبت باید به انتظارش نشست و در زمان ظهور، از دستوراتش اطاعت نمود، او نسل سوم فرزند من است ، چنانکه خداوند کار نبوت و پیامبرى موسى علیه السلام را در زمان کوتاهى که مى رفت براى خانواده اش آتشى بیاورد، اصلاح نمود، ظهور حضرت مهدى علیه السلام را نیز در یک شب اصلاح و آماده خواهد نمود، او هم نام و هم کنیه ى جد بزرگوارش رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم است ، زمین و حرکت آن در اختیار او است .
عبدالعظیم گفت : مولاى من ! چرا آن حضرت به لقب (قائم ) مشهور شده است ؟
فرمود: زیرا قیام و ظهورش زمانى واقع مى شود که به سبب طولانى شدن زمان غیبت وى ، نام او از یاد و زبان مردم فراموش گشته ، و بسیارى از معتقدان به امامت آن حضرت نیز، مرتد شده و امامت او را انکار خواهند نمود.
و او را همچنین (منتظر) نامیده اند، بدان جهت که مدت غیبت او بسیار طولانى است ، و در آن زمان طولانى ، انسان هاى مخلص و مؤمن ، منتظر خروج و قیام وى مى باشند، و آنانى که شک و تردید در قلبشان راه یافته ، وجود او را انکار خواهند نمود، و هر کس در امر ظهور و فرج او تندروى و عجله کند، هلاک مى گردد. ۲
امام جواد علیه السلام به عبدالعظیم حسنى پیرامون اوصاف حضرت مهدى علیه السلام فرمود: او (مهدى علیه السلام ) کسى است که در عصر غیبت باید به انتظارش نشست و در زمان ظهور، از دستوراتش اطاعت نمود، او نسل سوم فرزند من است ، چنانکه خداوند کار نبوت و پیامبرى موسى علیه السلام را در زمان کوتاهى که مى رفت براى خانواده اش آتشى بیاورد، اصلاح نمود، ظهور حضرت مهدى علیه السلام را نیز در یک شب اصلاح و آماده خواهد نمود، او هم نام و هم کنیه ى جد بزرگوارش رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم است ، زمین و حرکت آن در اختیار او است

سختى زمان غیبت امام زمان(عج)

عبدالعظیم بن عبدالله حسنى از امام جواد علیه السلام روایت مى کند که فرمود: هرگاه فرزندم على (امام هادى ) به شهادت برسد، چراغ دیگرى پس ‍ از او روشن خواهد شد و سپس امر امامت براى مدتى مخفى و پنهان مى شود، واى بر آنانى که در زمان غیبت به تردید بیافتند! و خوشا به حال کسانى که بتوانند با کمک دین خود، از آتش حوادث زمان غیبت فرار کند! پس در آن زمان حوادث بزرگى به وقوع مى پیوندد و کار مؤمنان به شدت و سختى مى افتد، آن چنان که کوه ها از شدت به خود مى لرزند، و پایداران در دین نیز متزلزل مى شوند. ۳

انقلاب امام زمان علیه السلام وعده ى خدایى

ابو هاشم جعفرى مى گوید: در مجلس امام جواد علیه السلام بودم ، سخن از خروج سفیانى که یکى از نشانه هاى ظهور امام علیه السلام زمان است به میان آمده ، و گفته شد که روایت شده ، خروج سفیانى از قضایا و نشانه هاى حتمیه ى ظهور امام زمان است ، به آن حضرت عرض کردم : آیا در امور حتمى عالم نیز براى خدا بدا حاصل مى شود؟ (یعنى ممکن است خداوند تصمیم خود را تغییر دهد)؟
فرمود: آرى ! گفتم : اینگونه که شما مى فرمایید، مى ترسم که در ظهور و قیام امام زمان نیز براى خداوند بدا حاصل شود؟
امام علیه السلام فرمود: قیام و ظهور امام زمان علیه السلام از وعده هاى الهى است ، و خداوند هیچ گاه از وعده ى خویش تخلف نمى کند. ۴

پی نوشتها :

۱٫ خرایج و جرایح : ۳/۱۱۷۱ ح ۶۶٫
۲٫ خرایج و جرایح : ۳/۱۱۷۱، ح ۶۶٫
۳٫ غیبه نعمانى : ۱۸۶، ح ۳۷، بحارالانوار: ۵۱/۱۵۷، ح ۳٫
۴٫ غیبه نعمانى : ۳۰۲، ح ۱۰٫ بحارالانوار: ۵۲/۲۵۰، ح ۱۳۸٫ اثبات الهداه : ۳/۷۴۰، ح ۱۲۳٫

اعجوبه اهل البیت
سید ابوالفضل طباطبایى اشکذرى ، مهدى اسماعیلى
تبیان

مطلب قبلیپیشگویی های منجم یهودی
مطلب بعدیچهل حدیث پیرامون باورداشت مهدویت

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید